Wymiana oleju w Bydgoszczy!

Umów się na szybką wymianę oleju oraz filtrów w centrum Bydgoszczy. Zobacz także naszą ofertę przeglądów.

wymiana oleju silnikowego w bydgoszczy
Stosujemy tylko sprawdzone oleje!

Dlaczego należy wymieniać olej w samochodzie?

Powodów wymiany oleju silnikowego jest wiele. Jak każdy płyn smarujący powierzchnie cierne, olej silnikowy podczas pracy się zużywa i traci swoje właściwości smarujące ( tak w silniku jest wiele takich powierzchni np. pierścienie tłokowe i ściany bloku silnika, wałki rozrządu i panewki itp.) Producenci samochodów zalecają wymiany oleju co 20000 – 30000 kilometrów lub raz na 1-2 lata w zależności co nastąpiło wcześniej. Takie podejście jednak jest spowodowane obniżaniem kosztów eksploatacyjnych w trakcie korzystania z samochodu przez klienta serwisu. Na papierze informacja, że olej się wymienia co 30000 km dobrze wygląda i powoduje zmniejszenie kosztów dla klienta, jednak ma to zły wpływ na silnik samochodu.

Dlatego zalecamy wymiany oleju w Bydgoszczy w naszym serwisie co 10000 km lub co roku dla olejów półsyntetycznych oraz 15000-20000 km dla olejów syntetycznych lub 1-2 lata. Dla samochodów z zamontowaną instalacją gazową, interwały wymiany oleju powinny być krótsze o ok 25%. Jest to spowodowane wyższą temperaturą pracy silnika oraz zwiększoną obecnością siarki, która wypłukuje dodatki z oleju silnikowego.

Jakie korzyści płyną z częstej zmiany oleju w silniku samochodu?

Częste wymiany oleju powodują wiele korzyści:

  • Polepszenie osiągów silnika, przez zmniejszenie oporów wewnątrz silnika
  • Zmniejszenie zużycia paliwa, poprzez bardziej efektywną pracę silnika
  • Zmniejszenie emisji zanieczyszczeń
  • Odpowiednie osiągi silnika
  • Dłuższe bezawaryjne życie silnika
wymiana oleju w samochodzie
Wymiana oleju w samochodzie

Prawidłowy dobór oleju silnikowego!

Jaki olej powinienem używać w swoim samochodzie? Takie pytanie zadaje wielu klientów naszego serwisu samochodowego. Branża motoryzacyjna w ostatnich latach bardzo mocno się rozwinęła. Silniki samochodowe zyskały większą moc, pomimo mniejszych pojemności silnika. Zaczęto stosować filtry cząstek stałych DPF (stosowany w dieslach) oraz GPF (stosowany w samochodach benzynowych) , pompowtryskiwacze, układy hybrydowe oraz inne nowinki techniczne.

Aby ułatwić wybór każdy producent samochodu podaje normy jakie powinien spełniać olej używany w silniku. Mnogość tych norm jest jednak bardzo duża, dlatego łatwo o pomyłkę. Na szczęście nasz warsztat samochodowy posiada odpowiednie narzędzia do prawidłowego doboru oraz wymiany oleju w Bydgoszczy.

Rodzaje olejów silnikowych

Podział oleju ze względu na grupę i bazę oleju.

Oleje stosowane na rynku możemy podzielić na trzy grupy ze względu na stosowane bazy do produkcji olejów oraz wykorzystywane dodatki:

  • oleje syntetyczne: są to najnowocześniejsze oleje stosowane na rynku. Obecnie we wszystkich nowych samochodach stosuje się oleje syntetyczne, ze względu na ich popularność są one najszybciej rozwijane
  • oleje półsyntetyczne są to oleje tańsze od syntetycznych zapewniające jednak odpowiednią ochronę
  • oleje mineralne są to najtańsze oleje, używane już tylko w bardzo starych pojazdach, mające najsłabsze właściwości smarowania

Podział ze względu na lepkość oleju

Na opakowaniu każdego oleju możemy znaleść oznaczenia SAE, mówiące o klasie lepkości oleju zimowej i letniej. Klasyfikacja SAE dzieli oleje na podstawie parametrów użytkowych. SAE wyróżnia 14 klas lepkości:

  • 6 klas zimowych oznaczonych liczbą i literą W: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W;
  • 8 klas letnich: 8, 12, 16, 20, 30, 40, 50, 60.

W przypadku olejów całorocznych muszą być spełnione kryteria dotyczące części letniej i zimowej. Symbole liczbowe nie mają żadnego związku z rodzajem oleju. W przypadku olejów syntetycznych z bazami grupy IV i V występują oleje zarówno 0W20, jak i 25W50, tak samo w przypadku olejów mineralnych występują w zakresie lepkości takim samym jak syntetyczny. Potoczne odczytywanie olejów np. 5W40 jako syntetyczny, 20W50 jako mineralny jest błędem, gdyż lepkość nie mówi nic o jakości oleju i informacji z jakiej grupy pochodzi.

Podział ze względu na jakość oleju

Klasyfikacje jakościowe dla olejów silnikowych

  • klasyfikacja według ACEA – klasyfikacja europejska
  • normy według API – cywilna klasyfikacja amerykańska
  • klasyfikacja według ILSAC – klasyfikacja Międzynarodowego Komitetu Standardów i Aprobat Środków Smarnych
  • klasyfikacje według producentów silników, np. Mercedes-Benz (MB np. 229.52, 229.51, 229.31), Volkswagen (VW 505 00, 507 00 508 00), Ford (WSS-M2c917-A),Opel (dexos2) itp.

Najczęściej stosujemy normy producentów oraz normy ACEA W klasyfikacji tej wyróżnia się normy olejów dla silników benzynowych oznaczane literą „A”, silników Diesla w samochodach osobowych oznaczane literą „B”, silników dieslowskich w samochodach osobowych wyposażonych w DPF (i silnikach benzynowych wymagających olejów o niskiej lub średniej zawartości popiołów siarczanowych – lowSAPS i midSAPS) oznaczane literą „C” oraz silników Diesla w samochodach ciężarowych oznaczane literą „E”. Po literze oznaczającej rodzaj silnika umieszczana jest cyfra oznaczająca określoną grupę silników, w jakich dany olej może być stosowany. Lista obecnie obowiązujących norm .

  • A1/B1 – energooszczędne oleje o przedłużonej trwałości do silników o „ciasnym spasowaniu” (nowe samochody japońskie i amerykańskie);
  • A3/B3 – oleje do silników o „luźnym spasowaniu” (samochody europejskie oraz starsze samochody japońskie i amerykańskie) poza silnikami wysokoprężnymi z bezpośrednim wtryskiem paliwa;
  • A3/B4 – oleje do silników o „luźnym spasowaniu” wraz z silnikami wysokoprężnymi z bezpośrednim wtryskiem paliwa;
  • A5/B5 – energooszczędne oleje o przedłużonej trwałości do wysokowydajnych silników o „ciasnym spasowaniu”;
  • C1 – oleje do silników wymagających lowSAPS i niższego indeksu lepkości wysokotemperaturowej (HTHS);
  • C2 – oleje do silników wymagających midSAPS i niższego indeksu lepkości wysokotemperaturowej (HTHS);
  • C3 – oleje do silników wymagających midSAPS i wyższego indeksu lepkości wysokotemperaturowej (HTHS);
  • C4 – oleje do silników wymagających lowSAPS i wyższego indeksu lepkości wysokotemperaturowej (HTHS);
  • E4, E6, E7 i E9 – klasyfikacja uzależniona jest przede wszystkim od spełnianych przez pojazd norm emisji spalin oraz interwałów wymiany oleju.

Jak wygląda prawidłowa wymiana oleju?

Olej silnikowy powinien być wymieniany w takiej kolejności.

  • sprawdzenie poziomu oleju, wyjęcie bagnetu i odkręcenie korka wlewu oleju
  • odkręcenie korka spustowego oleju i spuszczenie starego, przepracowanego oleju do specjanego pojemnika
  • wymiana uszczelki na korku spustowym oleju
  • odkręcenie starego filtra oleju, wymiana uszczelek po wcześniejszym nasmarowaniu powierzchni oraz wymiana filtra oleju
  • napełnienie silnika nowym olejem, prawidłowo dobranym w odpowiedniej ilości
  • skasowanie inspekcji olejowej w samochodzie
  • utylizacja zużytego oleju przez oddanie go specjalizujących się firm

Jaki olej powinien być na dolewkę?

Najlepiej zastosować taki sam olej jaki był wlany do samochodu, spełniający te same normy producenta oraz posiadający tą samą lepkość oleju. Producent oleju nie ma znaczenia.

Przewiń do góry