Wymiana klocków hamulcowych i tarcz hamulcowych

Profesjonalna wymiana klocków hamulcowych, tarcz hamulcowych oraz naprawy układu hamulcowego w Bydgoszczy.

  • Gwarancja jakości
    Wymiana klocków hamulcowych i tarcz hamulcowych tylko na sprawdzonych produktach.
  • Najlepsza jakość w dobrej cenie
    Naszym Klientom proponujemy części najlepszych światowych producentów takich jak TRWATEBREMBOFERODO.
  • Gwarancja bezpieczeństwa 
    Przy każdej wizycie kontrolujemy stan klocków i tarcz hamulcowych.
  • Szybka diagnoza i naprawa
    Sprawnie znajdujemy i rozwiązujemy problem, dzięki czemu oszczędzasz swój czas i pieniądze.
  • Tuning hamulców
    Prowadzimy usługę montażu sportowych tarcz i klocków, oraz wymiany płynów hamulcowych z tradycyjnych na sportowe.
wymiana klocków hamulcowych, wymiana tarcz hamulcowych
Wymiana klocków hamulcowych, wymiana tarcz hamulcowych

Prawidłowa wymiana klocków hamulcowych i tarcz hamulcowych

Film pokazuje jak prawidłowo wymienić klocki i tarcze hamulcowe w samochodzie osobowym.

Diagnostyka i demontaż klocków hamulcowych i tarcz

  • Po pierwsze, przed rozpoczęciem naprawy układu hamulcowego dokładnie sprawdzamy wszystkie uszkodzenia w okolicach osi: zużycie tarcz i klocków oraz stan przewodów hamulcowych, stan zawieszenia i układu kierowniczego. 
  • Następnie ustalamy minimalną grubość tarcz hamulcowych – nie może ona przekroczyć minimalnej grubości podanej przez producenta. Jeżeli tarcza jest cieńsza niż minimalna wymagana grubość lub widać na niej nadmierne zużycie, przegrzanie bądź rysy, wymieniamy komplet tarcz hamulcowych.

Przygotowanie powierzchni do wymiany klocków hamulcowych

  • W kolejnym kroku po demontażu starych tarcz, dokładnie czyścimy powierzchnie styku i krawędzie piasty koła. Uważamy aby nie uszkodzić piasty koła oraz zabezpieczamy zacisk hamulcowy, aby nie naprężać przewodów hamulcowych.
  • Następnie powierzchnia piasty jest odtłuszczana i oczyszczana zmywaczem hamulcowym
  • W uzasadnionych przypadkach, gdy klient zgłasza wibracje podczas hamowania, mierzymy bicie boczne piasty koła.
  • Później oczyszczamy otwory prowadnic wymontowanego zacisku oraz jego mocowania z rdzy i zabrudzeń. Sprawdzamy dokładnie zacisk pod kątem uszkodzeń. Jeżeli gumowe elementy uszczelniające zacisk są uszkodzone wymieniamy je.
  • Smarujemy powierzchnie prowadnic i mocowania zacisku hamulcowego nieprzewodzącym, odpornym na temperaturę i nie
    zawierającym cząsteczek stałych (bez cząstek metalowych) smarem ceramicznym. Nigdy nie stosujemy pasty miedzianej!

Wymiana klocków i tarcz hamulcowych- montaż nowych części

  • W kolejnym kroku montujemy tarczę hamulcową. W niektórych przypadkach wykonujemy pomiar pod kątem bicia nowej tarczy na pojeździe.
  • Następnie cofamy tłoczki hamulcowe w zacisku, przy pomocy odpowiedniego przyrządu, w niektórych przypadkach niezbędne jest użycie komputera (zaciski z elektrycznym hamulcem ręcznym).
  • Potem montujemy nowy komplet klocków hamulcowych. Obszar styku prowadnic z klockiem hamulcowym jest smarowany smarem ceramicznym.
  • Na końcu zakładamy koła w samochodzie, sprawdzamy poziom płynu hamulcowego. Kilkukrotnie hamujemy, aby tłoczki wróciły na swoje miejsce i jedziemy na jazdę próbną.

Kompleksowa naprawa układu hamulcowego to Twoje bezpieczeństwo!

Profesjonalna naprawa hamulców w Bydgoszczy

  • sprawdzenie tarcz i klocków hamulcowych
  • kontrola szczęk i bębnów hamulcowych
  • test płynu hamulcowego
  • kontrola szczelności przewodów, cylinderków hamulcowych, pompy hamulcowej
  • test dodatkowych układów bezpieczeństwa ASP, ABS, ESP, TCS i innych

FAQ - Pytania dotyczące napraw hamulców

Jakie są oznaki nieprawidłowego działania układu hamulcowego w samochodzie?

Istnieje wiele oznak nieprawidłowej pracy układu hamulcowego. Do najczęstszych z nich należy metaliczny dźwięk podczas hamowania, zazwyczaj oznacza on zużycie klocków hamulcowych. Inną oznaką nieprawidłowej pracy może być miękki lub bardzo twardy pedał hamulca, wibracje w kierownicy podczas hamowania, zapalenie się kontrolki układu hamulcowego lub zablokowane hamulce. Nie zwlekaj i kontroluj regularnie układ hamulcowy!

Czy podczas badania technicznego sprawdzany jest układ hamulcowy?

Tak, ale tylko częściowo! Sprawdzana jest siła działania hamulca zasadniczego na każdym kole oraz działania hamulca pomocniczego, potocznie zwanego "ręcznym". Badanie techniczne jednak nie sprawdza grubości tarcz i klocków hamulcowych, jakości płynu hamulcowego oraz działania systemów pomocniczych. 

test hamulców na rolkach

Czy po wymianie klocków hamulcowych mogę normalnie eksploatować samochód?

Po wymianie klocków hamulcowych należy pierwsze 200-300 km przejechać starając się używać hamulców delikatnie. Ma to na celu dotarcie klocków do powierzchni tarcz hamulcowych oraz ich odpowiednie ułożenie. W naszym serwisie samochodowym najczęściej stosujemy klocki firmy TRW - posiadają one warstwę COTEC, która pomimo założenia nowych klocków zapewnia odpowiedni współczynnik tarcia już od pierwszego hamowania. Mimo wszystko, zalecamy dotarcie hamulców, jak napisano powyżej. 

Najczęstsze awarie układu hamulcowego

Układ hamulcowy to podstawowy układ bezpieczeństwa w samochodzie. Podczas eksploatacji samochodu często dochodzi do zużycia oraz awarii układu hamulcowego. Zużyciem nazywamy normalne, prawidłowe ścieranie klocka hamulcowego i tarcz hamulcowych podczas hamowania. Z drugiej strony awarie układu hamulcowego powodują nadmierne, zbyt szybkie zużycie tarcz i klocków hamulcowych lub nieprawidłowe działanie i zbyt słabą siłę hamowania.

Awarie układu hamulcowego możemy podzielić na trzy grupy:

  • hydrauliczne 
  • mechaniczne 
  • eksploatacyjne 
Uszkodzenia występujące w każdej z tych grup przyczyniają się do nieprawidłowego działania układu hamulcowego, dlatego dbaj o hamulce i odwiedź nasz serwis zanim będzie za późno!
 

Awarie hydrauliczne układu hamulcowego

Awarie hydrauliczne układu hamulcowego wynikają najczęściej z wycieków płynu hamulcowego poprzez nieszczelne elementy układu hamulcowego, takie jak  cylinderki hamulcowe, zaciski, odpowietrzniki zacisków hamulcowych, popękane przewody hamulcowe elastyczne i metalowe. Podczas hamowania pedał hamulca staje się bardziej miękki niż zwykle i znacząco zmniejsza się siła hamowania. Naprawy najczęściej polegają na wymianie przewodów hamulcowych, wymianie cylinderków oraz naprawie lub wymianie zacisków hamulcowych. 

Innym, dużym zagrożeniem jest tak zwany korek gazowy.  Jest on spowodowany nieprawidłowym doborem płynu hamulcowego oraz nieodpowiednim serwisowaniem płynu hamulcowego. Producenci zalecają wymianę płynu hamulcowego co 2 lata! Płyn hamulcowy jest higroskopijny, co znaczy, że ma zdolność do wchłaniania wilgoci podczas użytkowania, w związku z czym pobiera wodę! Przy intensywnym hamowaniu istnieje ryzyko, że woda w układzie hamulcowym podczas wrzenia zamieni się w parę wodną i powstanie tzw. korek gazowy. W efekcie, ponieważ ściśliwość gazu jest znacznie wyższa od cieczy, kierowca nie poczuje oporu pedału hamulca, co poskutkuje całkowitą utratą siły hamowania. Dlatego należy kontrolować stan płynu hamulcowego i wymieniać go regularnie w serwisie!

kontrolka układu hamulcowegoUwaga! Jeżeli pojawi ci się kontrolka awarii układu hamulcowego na wyświetlaczu Twojego auta nigdy jej nie lekceważ. Czasami kontrolka miga podczas jazdy – oznacza to niepoprawny poziom płynu hamulcowego. Spowodowany jest on przez nadmierne zużycie okładzin hamulcowych oraz tarcz hamulcowych lub przez wyciek płynu hamulcowego z układu hamulcowego.  Sprawdź poziom płynu hamulcowego i  jak najszybciej umów się na wizytę w serwisie samochodowym!

 

 

Uszkodzenia mechaniczne układu hamulcowego

Awarie mechaniczne układu hamulcowego spowodowane są najczęściej nieprawidłowym użytkowaniem hamulców lub nieprawidłowym montażem elementów układu hamulcowego. Do najczęstszych awarii możemy zaliczyć:

  • zablokowanie klocka hamulcowego na prowadnicach hamulcowych lub zablokowanie tłoczka na zacisku, skutkujące ukosowaniem się klocków, bądź nierównomiernym zużyciem jednego klocka hamulcowego, często powodujące piski układu hamulcowego oraz jego przegrzanie. Rozwiązaniem jest wymiana klocków hamulcowych, czyszczenie prowadnic zacisku i blaszek montażowych, wymiana jarzma zacisku hamulcowego lub wymiana zacisku hamulcowego
  • nierównomierne zużycie klocka hamulcowego spowodowane niepoprawnym montażem nowych klocków na zużyte tarcze hamulcowe z rantami. Awaria ta powoduje często pisk oraz szuranie, a aby zlikwidować problem należy wymienić tarcze i klocki hamulcowe.
  • uszkodzenie płytki tylnej klocka hamulcowego – spowodowane jest to użyciem zbyt dużej siły podczas montażu, w takiej sytuacji należy wymienić klocki hamulcowe
  • wibracje podczas hamowania – spowodowane są najczęściej niepoprawnym montażem, awarią piasty lub tarczy hamulcowej. W takiej sytuacji należy oczyścić powierzchnię piasty hamulcowej oraz zmierzyć bicie piasty hamulcowej, a jeżeli jest taka konieczność wymienić piastę hamulcową oraz tarcze i klocki.
 

Awarie eksploatacyjne układu hamulcowego

Do najczęstszych awarii eksploatacyjnych układu hamulcowego możemy zaliczyć

  •  zbyt długie użytkowanie klocków hamulcowych poprzez ich zużycie aż do płytki tylnej hamulca. Powoduje to porysowanie tarcz hamulcowych i konieczność wymiany całego zestawu hamulcowego, to jest klocków i tarcz hamulcowych na danej osi! Zużycie takie świadczy o nieprawidłowym serwisowaniu samochodu i nieprawidłowej obsłudze pojazdu
  • zbyt agresywną jazdą. Przegrzanie tarcz hamulcowych poprzez częste hamowanie i utrzymywanie wysokich temperatur tarcz może spowodować ich wykrzywianie. Aby temu zapobiec zaleca się stosowanie do takiego stylu jazdy tarcz nacinanych i nawiercanych, które lepiej odprowadzają ciepło z układu hamulcowego oraz zapobiegają zjawisku fadingu. Zjawisko to polega na powstawaniu powierzchni gazów pomiędzy tarczami i klockami powyżej temperatury 200  stopni Celsiusza, która zmniejsza docisk klocków do tarczy hamulcowej, co skutkuje zmniejszeniem siły hamowania.  Dodatkowo przy takiej jeździe warto zainwestować w klocki hamulcowe o specjalnej mieszance sportowej i wyższym współczynniku tarcia, które lepiej hamują, a także lepiej znoszą wysokie temperatury pracy.