Wymiana paska rozrządu i łańcucha rozrządu w Bydgoszczy

wymiana paska rozrządu, wymiana rozrządu

Nie czekaj z wymianą paska rozrządu!

Pasek rozrządu to część zużywająca się podobnie jak klocki i tarcze hamulcowe, elementy zawieszenia oraz filtry, oleje i płyny eksplatacyjne.

Należy pamiętać o wymianie paska rozrządu zgodnie z interwałem zalecanym przez producenta. Jest on zależny od przebiegu od 60000km do 240000km w zależności od marki i modelu pojazdu lub od czasu użytkowania paska rozrządu.

Zerwanie paska rozrządu powoduje poważne uszkodzenia silnika i generuje duże koszty związane z naprawą silnika.

zerwany pasek rozrządu, wymiana paska rozrządu bydgoszcz

Prawidłowe ustawienie paska rozrządu.

Prawidłowy montaż paska rozrządu wymaga od mechanika samochodowego odpowiedniej wiedzy i doświadczenia, oraz umiejętności wyszukiwania w bazie danych odpowiedniego samochodu i procedury wymiany paska rozrządu.
Do prawidłowej wymiany paska rozrządu są niezbędne specjalne narzędzia tak zwane blokatory. Które odpowiadają za prawidłowe ustawienie wału korbowego i wałków rozrządu przed napięciem paska rozrządu.

prawidłowe ustawienie rozrządu

Jak działa pasek rozrządu, łańcuch rozrządu?

Pasek rozrządu to specjalny rodzaj paska napędowego zrobionego z gumy, materiału, nylonu i taśmy z włókna szklanego. Łańcuch rozrządu jest natomiast łańcuchem podobnym do tego w rowerze, który pracuje po odpowiednich ślizgach i jest odpowiednio napinany.
 
Pasek rozrządu jak i łańcuch rozrządu to kluczowe połączenie wału korbowego z wałkami rozrządu w silniku. Są one odpowiedzialne za odpowiednie położenie tłoków względem zaworów w silniku. Możliwe zerwanie paska rozrządu spowoduje zatrzymanie wału korbowego i zderzenie zaworów z tłokiem. W większości układów zdarzenie to powoduje remont kapitalny silnika.

Pasek rozrządu  jest zawsze odpowiednio napięty. Trzyma on wagę około 2 ton i kręci się kilka tysięcy razy na minutę. Takie obciążenia wymagają okresowych wymian paska według wymagań producenta. Nigdy nie przedłużaj tego okresu!

Łańcuch rozrządu także jest odpowiednio napięty przez hydrauliczny napinacz łańcucha rozrządu. Pierwszymi objawami złego napięcia łańcucha rozrządu jest charakterystyczne stukanie łańcucha o pokrywę głowicy.

Pytania o wymianę paska rozrządu.

Cena usługi zależy od czasu wymiany paska rozrządu (według norm producenta) oraz ceny zestawu paska rozrządu (pasek, rolki, pompa wody, śruby). Dodatkowo w trakcie naprawy mogą dojść dodatkowe koszty takie jak: uszczelniacze wału i wałka rozrządu, koła zębate wału i wałka rozrządów, pasek klinowy oraz rolki prowadzące i napinające pasek klinowy, a także płyn do układu chłodzenia.

Wymiana paska rozrządu powinna być wykonywana zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. Okres ten zależy od przebiegu samochodu na pasku rozrządu lub czasu jego eksploatacji od ostatniej wymiany. W nowych autach okres ten jest dłuższy ok 140 000 km – 240 000 km lub 10 lat. Starsze konstrukcje silników mają krótszy interwał wymiany ok. 60 000 km – 100 000 km. Nie wiesz jak często wymieniać pasek/łańcuch rozrządu zadzwoń do nas!

Zależy to od budowy silnika, jeżeli pompa wody jest napędzana przez pasek rozrządu, to zawsze należy wymieniać pompę wody. Czynność ta jest niezbędna do poprawnego napinania paska rozrządu.

Wymiana paska zawsze musi być wykonana z wymianą rolek napinających i prowadzących pasek oraz pompy wody jeżeli jest z niego napędzana. Chyba, że rolki były wymieniane nie dawno, a pasek jest wymieniany przy okazji innej naprawy np.  naprawy uszczelki pod głowicą.

Nie, niektóre silniki napędzane są przez łańcuch rozrządu. Niektórzy producenci samochodów nie przewidują wymian łańcucha rozrządu w innych przypadkach jest to dłuższy okres przebiegu 150-200 tysięcy kilometrów. Jest to element dużo trwalszy niż pasek rozrządu, jednak czasami napinacze i ślizgi łańcucha się zużywają, a sam łańcuch się rozciąga. Warto więc kontrolować zużycie łańcucha rozrządu.